10013874 446

استاندار خراسان رضوی در جلسه شورای آب استان که همزمان با عیداجرای طرح همیاران آب با مشارکت همه ارکان حاکمیت در خراسان رضوی سعید فطر با حضور وزیر نیرو برگزار شد افزود: با بهره گیری از ظرفیت علمی دانشگاه فردوسی مشهد به یک طرح جامع دست یافته ایم که اجرای آن زمینه تعادل در منابع و مصارف آب استان را فراهم خواهد کرد.

علیرضا رزم‌حسینی با بیان اینکه طرح همیاران آب با مشارکت همه دستگاه های اجرایی تدوین شده است افزود: یکی از ویژگی های طرح همیاران آب این است که مطابق با شاخص های اجرایی می توان عملکرد و تاثیر آن را ارزیابی کرد و برای تحقق این مهم، دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان ناظر طرح انتخاب شده است.

وی با بیان اینکه برای طرح همیاران آب پیوست رسانه ای هم تدوین شده است، افزود : به منظور اطلاع رسانی اهداف مدنظر در این طرح و جلب مشارکت اقشار مختلف جامعه، پیوست رسانه ای آن توسط صداوسیما تدوین شده است و با همکاری همه رسانه ها اجرایی خواهد شد.

رزم حسینی گفت: با اجرای طرح همیاران آب به هیچ عنوان خللی در حوزه اشتغال بخش کشاورزی ایجاد نخواهد شد و مطابق برنامه ریزی های انجام گرفته، این طرح با ایجاد تعادل در منابع و مصارف آبی، باعث حفظ اشتغال موجود و افزایش درآمد کشاورزان خواهد شد.

استاندار خراسان رضوی همچنین از در دستورکار قرار داشتن طرح انتقال آب دریای عمان به شرق کشور خبر داد و گفت: مطالعات مربوط به این طرح انجام گرفته است و امیدواریم با همکاری وزارت نیرو زمینه تحقق آن در آینده ای نزدیک فراهم شود.

وی با بیان اینکه این طرح با اقتصاد کشاورزی پیوست شده است، افزود : انتقال آب از دریای عمان به مرکز ایران با وجود نقدهای بسیاری از چند سال قبل کلید خورده است و طبق برنامه ریزی ها، تا سال 1400حدود 110میلیون مترمکعب آب به منطقه سیرجان و یزد خواهد رسید.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه قیمت تمام شده انتقال آب در حوزه صنعت کاملا اقتصادی است، گفت: به منظور جلب مشارکت بخش های مختلف در طرح انتقال آب از چابهار به شرق کشور، مقرر شد با تشکیل یک شرکت سهامی، تمامی مجموعه های فولادی و صنعتی فعال در استان در این شرکت سهام دار شوند.

وی افزود: هدف ما این است که در طرح انتقال آب از چابهار مشارکت های مردمی را هم داشته باشیم و در این راستا ممکن است بخشی از سهام به مردم ثروت مند خراسان رضوی واگذار شود.

رزم حسینی با بیان اینکه انتقال آب از دریای عمان، شرق کشور را متحول خواهد کرد، گفت: با توجه به برنامه ریزی انجام گرفته برای افزایش سطح زیرکشت و توسعه صادرات زعفران، در صورت اختصاص تسهیلات ارزی برای اجرای طرح انتقال آب از محل صندوق توسعه ملی، بازگشت سرمایه به صورت ارزی خواهد بود.

وی گفت : از وزارت نیرو درخواست می کنیم تصمیم گیری درباره آب و برق به استانها واگذار شود تا با همکاری همه ارکان حاکمیت به منظور افزایش بهره وری و رفع مشکلات در این زمینه گام برداشته شود.

طرح همیاران آب با مشارکت همه ارکان حاکمیت در خراسان رضوی اجرا خواهد شد.