دبیرخانه همیاران آب استان خراسان رضوی با همکاری دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد، جمعیت ناجیان آب و پژوهشکده آب و محیط زیست، نشست گفت‌وگو محور حول خشکسالی استان خراسان رضوی با موضوع بدون تعارف با خشکسالی سال 1400 را مورخ یکشنبه 26 اردیبهشت ماه ساعت 17 در سازمان مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد و با حضور اساتید این دانشگاه، دکتر محمدحسین پاپلی یزدی، دکتر محمدتقی دستورانی، دکتر حسین ثنایی نژاد و مدیران دستگاه‌های مرتبط دولتی از جمله مهندس محمد علایی؛ مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، مهندس حسین اسماعیلیان؛ مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد، مهندس جعفر جوادی؛ معاون آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، مهندس ساربان؛ معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، مهندس مهدی جهان طلب؛ معاون بهره برداری توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان خراسان رضوی، مهندس محمود پوراکبر؛ معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان خراسان رضوی، مهندس محمد عرفانی، معاون حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، مهندس سیدمسعود یاوری؛ معاون اداره کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی و دکتر وحید اردکانیان نماینده کشاورزان، به صورت حضوری و مجازی برگزار کرد.

در این نشست ابتدا فرصتی برای بیان نظرات تخصصی حاضرین در جلسه که به واسطه ی وبینار دنبال کننده  همایش بودند،اختصاص داده شد.

 به عنوان اولین سخنران دکتر محمدتقی دستورانی رئیس دانشکده محیط زیست و منابع طبیعی با اشاره به شرایط جوی نابسامان و عدم توجه دامداران به محدودیت‌های مراتع گفت: بارندگی استان تا کنون فقط 99.5 میلیمتر بوده است و با توجه به اینکه فصل بارش رو به پایان است، انتظار بارش نداشته و با خشکسالی‌ای شدید مواجعه هستیم؛ راهکار اصلی مقاوم سازی نسبت به خشکسالی است که متأسفانه خیلی موفقیت‌آمیز نبوده‌است و حداقل در حال حاضر اقداماتی فوری بایستی صورت بگیرد تا شاید بتواند این معضلات راکاهش دهد.

در ادامه مهندس مهدی جمشیدی؛ مدیر عامل جمعیت ناجیان آب، با اشاره به این موضوع که قریب به 20 سال ایران درگیر خشکسالی بوده‌است و یکی دو سال اخیر بارش‌های خوب باعث غافلگیری شده‌است و مجدداً دچار خشکسالی گشته‌است؛ گفت: طبیعتاً در چنین شرایطی همه دغدغه مندان محیط زیست انتظار داشتند که دولت و مدیران رویکرد و تدبیری مناسب برای برون رفت از این وضعیت می اندیشیدند، که البته چنین اقدامی رخ نداده است. وی از تأسیس دبیرخانه دائمی همیاران آب استان در دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان یک مرکز برای رفع مشکلات در حوزه آب ابراز امیدواری نمودند.

دکتر محمدحسین پاپلی یزدی به بیان مباحث قانونی و بودجه ای، بحث های اجرایی، خسارت هایی که باید به کشاورزان پرداخته شود و واکنش مردم به تغییر شرایط پرداختند؛ ایشان اظهار داشتند به دلیل کاهش کشت دیم، برخی از کشاورزان به بهره‌برداری بیشتر از آب‌های زیرزمینی روی می آورند و همین امر سبب کمبود آب زیرزمینی و افزایش خسارات وارده به سفره‌های آب زیرزمینی می‌گردد و مدیران بایستی راهکاری برای این مشکل بیابند. وی در ادامه با تاکید بر لزوم مدلسازی بر اساس آمار و تحلیل نتایج مدلسازی گفت: در حال حاضر بایستی طرح‌هایی برای پیشبینی مخاطرات سیل که امکان وقوع آن بعد از خشکسالی می‌باشد به انجام برسد.

همچنین دکتر حسین ثنایی نژاد؛ اظهار داشت در زمینه مصرف آب باید همانند ستاد کرونا، ستادی تشکیل شود تا بتوانیم بر اساس آن پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های لازم جهت پیشگیری در زمینه مصرف آب در تمامی بخش‌ها را داشته باشیم. همچنین ایشان اضافه کرد: متاسفانه امسال بر اساس نمودارها زمستان و بهار خشکی داشتیم و این اتفاق بیان هشدارهای جدی را ضروری می‌کند.

در ادامه دکتر کامران داوری(رئیس دبیرخانه دائمی همیاران آب استان خراسان رضوی)، دکتر کمال‌الدین ناصری و مهندس زهره بنایی سوالات خود و همچنین سوالات مطرح شده توسط حضار که به صورت ارتباط از طریق وبینار در جلسه شرکت نموده بودند را مطرح و مدیران و اساتید حاضر به پاسخ دهی به این موارد پرداختند.

بیانیه نشست «بدون تعلرف با خشکسالی 1400»خشکسالی 1400