بازدید از پروژه ساماندهی کشف رود و تصفیه خانه سپتاژ مشهد.

به گزارش روابط عمومی پروژه مشهد، شهر دوستدار آب بازدید از پروژه ساماندهی کشف رود و تصفیه خانه سپتاژ در روز پنجشنبه مورخ 6 خردادماه برگزار شد. این بازدید در ابتدا از سکانس 2 پروژه کشف رود آغاز شد. رودخانه کشف رود به دلیل آلوده شدن به مسائل زیست‌محیطی، از معضلات مهم امروز بشمار می‌آید ازاین‌رو شهرداری مشهد بنا بر دستور استاندار وقت به‌عنوان فرماندهی واحد کشف رود، ساماندهی رودخانه و احیا آن، بهبود شرایط زیست‌محیطی را در دستور کار قرارداد و از آبان ماه سال ۸۸ اقدامات بسیار خوبی در این حوزه صورت گرفته است. هدف از این پروژه جلوگیری از سیلاب های فصلی و آماده سازی رودخانه برای بهره برداری های زیست محیطی و ایجاد جنگل مصنوعی در نزدیک ترین نقطه مشهد است.

 فاز اول از آزادراه شمالی در غرب محدوده مشهد تا آزادراه شمالی در شرق محدوده مشهد بوده است که در این مسیر به طول ۵۴ کیلومتر مهندسی رودخانه اجرا می شود و در فاز دوم ۳۰۰ هکتار توسعه فضای سبز در دستور کار قرار دارد. این پروژه تا کنون حدود 19 درصد پیشرفت داشته است و در شهریورماه 1400 به بهره برداری خواهد رسید.

در ادامه از نحوه اجرا و پیشرفت کار در تصفیه خانه سپتاژ مشهد بازدید به عمل آمد.

یکی از ضرورت‌ها در ساماندهی کشف رود حل مشکل تخلیه روزانه بیش از ٣٠٠ تا ٤٠٠ تانکر فاضلاب سپتاژ در این رود بود، که برای رفع این مشکل مطالعات احداث این تصفیه خانه در منطقه اولنگ از سوی مدیریت شهری در دستور کار قرار گرفت و پس از گذشت ۶ ماه از امضای تفاهمنامه ساماندهی کشف رود، قرارداد احداث تصفیه خانه سپتاژ با ظرفیت تصفیه روزانه سه هزار متر مکعب فاضلاب سپتاژ در زمینی به مساحت هشت هکتار ابلاغ شد.
این تصفیه خانه در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد و بسیاری از مشکلات زیست محیطی کشف‌رود را برطرف خواهد کرد. طی دو دهه اخیر کشف‌رود بخاطر تجاوز به حریم محیطی و بی‌اعتنایی نسبت به آن و سرازیر شدن فاضلاب‌های آلوده صنعتی، کارگاه‌های محلی و خانگی به بستر آن دستخوش تغییرات ویرانگر زیست محیطی شده است.

111111111111